Sociaal

City Pirates 2.0

City Pirates 2.0!

De sociale en economische problemen die wegens de Coronacrisis op ons afkomen, vormen een zware uitdaging voor onze maatschappij. City Pirates wil hier mee een antwoord op bieden via City Pirates 2.0. De eerste ploeg zal hierbij nog meer het vlaggenschip van een maatschappelijk verantwoorde organisatie worden, met een beperkt budget, eigen jeugdspelers en inspraak over de Antwerpse sociale initiatieven van City Pirates.

Zes seizoenen geleden werd SC Merksem omgedoopt tot City Pirates. Een naam die destijds vooral op hoongelach en kritiek onthaald werd. City Pirates trok volop de kaart van de jeugd, de kaart van de vele jongeren die onze stad Antwerpen rijk is. De club groeide als maatschappelijk voetbalproject met momenteel wel 1300 voetballende leden in 5 complexe wijken (Merksem, Linkeroever, Luchtbal, Deurne en Dam).

 

Tien medewerkers en meer dan 200 vrijwilligers werken er de ziel uit hun lijf om de jongeren niet alleen op sportief, maar ook op sociaal vlak te begeleiden. Dit gebeurt via huis- en schoolbezoeken, schuldbemiddeling, huiswerkbegeleiding, digitale Wolven, muziek- en dansworkshops, pleintjes- en wijkwerking en toeleiding naar (studenten)werk.

2020: de wereld strijdt tegen Corona. Een ongeziene crisis die momenteel veel sociale en economische pijnpunten van onze maatschappij blootgeeft. We moeten realistisch zijn: er komt een economische crisis op ons af. De gezinnen die het al niet breed hebben, zullen des te meer in de problemen geraken. De sociale noodzaak van ons project zal groeien, terwijl de economische middelen onder druk staan. Het is dan ook tijd voor City Pirates 2.0!

De maatschappelijke verantwoordelijkheid die we al namen ten opzichte van de Antwerpse jeugd, willen we nu doortrekken naar onze eerste ploeg. Uit de stakeholderdag met 100 piraten, en de online bevraging met 200 respondenten, blijkt dat onze jongeren een eerste ploeg op nationaal niveau belangrijk achten. We promoveren momenteel naar 2de amateurklasse. Een niveau waar teambudgetten zwaar doorwegen. Echter, hoe zijn deze te verantwoorden in tijden van economische crisis?

We hebben dan ook de beslissing genomen om het budget van de eerste ploeg zwaar te reduceren. Een besparing, die na een promotie geen sinecure is. We willen meer jeugd in onze eerste ploeg laten doorstromen. Gasten met een passie voor City Pirates, die met hun hart en ziel spelen, en niet gericht zijn op hun pré. Kortom, echte piraten! Onze jongeren moeten zich kunnen herkennen in hun helden van de eerste ploeg. De bedragen die onze spelers inleveren, zullen mee geïnvesteerd worden in een Piraten ‘oorlogskas’. Dit wordt een budget waarbij we de mensen die het meest getroffen worden door de komende crisis zullen helpen. Jongeren die het lidgeld niet kunnen betalen, moeten niet gestraft worden door hun voetbal af te nemen. Gezinnen waar geen eten op tafel staat, zullen we trachten te helpen met voedselbonnen en maaltijden. De spelers van de eerste ploeg zullen deze kas mee beheren. Zo vormen ze niet alleen de ambassadeurs van City Pirates, maar trekken ze mee de motor op gang.

Toen Corona uitbrak, hadden er al 15 spelers (bij)getekend. We zaten terug aan de onderhandelingstafel, waarbij de spelers veel moesten inleveren. De meesten onder hen begrepen de noodzaak, weten waar de club voor staat en gingen akkoord, kapitein Van Den Bogerd voorop. Daarnaast realiseerden we nog twee extra transfers. David Iboma en Senad Karahmet, beide ex-profspelers, weten dat het (voetbal)leven geen sinecure is. Ze beseffen de waarde van het Piraat zijn en willen mee de kar van City Pirates 2.0 trekken. We zijn enorm dankbaar en fier op onze spelers en hopen dat ook nog andere spelers hun voorbeeld volgen.

 

City Pirates 2.0 is een ambitieus plan. Onze visie “Voetbal de motor, Sociaal engagement de Brandstof, Diversiteit de Kracht” zal des te harder weerklink

en door alle geledingen van City Pirates. We bedden onze club meer in, voetbal dicht bij de mensen, als sportieve uitlaatklep, als middel tot verbinding in moeilijke tijden, en als motor naar een betere samenleving.

 

 

Leave a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*